Seksuele Problemen

Seksuele problemen kunnen zijn:

• Pijnklachten tijdens het vrijen
  • Verminderd gevoel/libido
  • Vaginisme; het hebben van gemeenschap of het inbrengen van bijvoorbeeld een vinger of tampon is niet mogelijk
  • Erectie- en/of ejaculatieklachten
  • Urineverlies tijdens de gemeenschap

Pijn bij het vrijen

Dyspareunie is pijn tijdens de geslachtsgemeenschap. De pijn kan oppervlakkig zijn of diep in de bekkenbodem worden gevoeld. (lees hier ervaring pijn bij vrijen)

Vaginisme

Er is sprake van vaginisme als de spieren rondom de vagina zich ongewild samenknijpen bij pogingen tot geslachtsgemeenschap. Ook het inbrengen van een tampon, vinger of speculum is hierdoor niet mogelijk of gaat met erg veel pijn gepaard. Vrouwen denken in zo’n geval soms dat ze te nauw zijn, maar hiervan is bijna nooit sprake. Het nauwe gevoel wordt meestal veroorzaakt door de verhoogde spanning van de bekkenbodemspieren.

Verminderd gevoel/libido

Wanneer de kracht in de bekkenbodemspieren verminderd is (bijvoorbeeld na een operatie, zwangerschap of bevalling), kan het seksuele gevoel verminderen.

Mannen

Bij mannen kunnen ook pijnklachten ontstaan wanneer de bekkenbodem te gespannen of verkrampt is. De pijn kan te voelen zijn in de penis, het scrotum of in de spieren van de bekkenbodem.

Erectieproblemen

Erectieproblemen kunnen allerlei oorzaken hebben.

Het niet goed functioneren van de bekkenbodem is er een van. De problemen ontstaan als de bekkenbodem overactief is (te gespannen), maar ook als deze onderactief is. Er is dan sprake van te weinig kracht.

In het laatste geval richt bekkenfysiotherapie zich op bekkenbodemspiertraining. Bij een overactieve bekkenbodem ligt het accent op ontspanning van de bekkenbodem. Het leren ontspannen van de bekkenbodem wordt ook ingezet bij vervroegde ejaculatie (zaadlozing).