Bekkenklachten

Bekkenpijn

Bekkenpijn is een verzamelnaam voor klachten rondom het bekken. Bekkenpijn wordt veroorzaakt door de voor het lichaam vreemde stand van je bekken (wringing). Onbewust wil het lichaam (vaak) deze nieuwe stand corrigeren. Spieren rondom het bekken spannen en trekken aan het bekken en dit geeft klachten rondom het bekken.

Symptomen

Bekkenpijn kan zeer wisselend, maar ook continu aanwezig zijn.

De pijn kan zeurend maar soms scherp en stekend zijn.

En de pijn wisselt soms van plaats en sterkte:

• Klachten op de voorzijde (schaambeen). Deze pijn kan uitstralen langs de binnenkant van het bovenbeen, naar de lies of de schede.
  • Klachten links en/of rechts onder in de rug thv de 2 kuiltjes. (SI gewrichten). Deze kan uitstralen in de bil, naar de lies, achterzijde bovenbeen en soms zelf onderbeen.
  • Klachten rond de stuit.

Hieronder zijn de gebieden nader uitgelegd.

Schaambot (symfyse)

Het schaambot is de voorste verbinding in het bekken. De twee schaambeenderen worden met elkaar verbonden middels de symfyse.

Symptomen

Schaambot pijn voel je meestal duidelijk  in het midden, ter hoogte van de schaamstreek. De pijn kan uitstralen naar 1 of beide zijden,  naar de buik en/of naar de lies.

Het voelt alsof je in je kruis bent getrapt of dat er iets zwaars aan hangt. De pijn kan vermoeiend zijn en soms ineens stekend.

Activiteiten waarbij je meer pijn kan ervaren:

• Activiteiten waarbij je een been optilt.
  • Opstaan, lopen, traplopen en omdraaien in bed geven de meeste klachten.

Oorzaak is in de meeste gevallen de instabiliteit en verweking van je zwangerschap. Hierdoor:

• Verandering van de stand van het bekken.  Disbalans van de 2 schaambeenderen.
  • Door deze disbalans van het bekken, mogelijk trek en compensatie van de spieren die vastzitten aan je schaambot. Deze spieren proberen het bot terug te draaien en trekken hard aan de aanhechting op het schaambot.
  • Compensatie van je lijf, waardoor bepaalde spieren meer activiteit moeten verrichten en kunnen gaan trekken aan je schaambeen.

Lage rug en SI klachten

Anatomie

De volledige naam voor SI-gewrichten is Sacro-Iliacale gewrichten.  De gewrichten bevinden zich onderin de rug en vormen een verbinding tussen rug en benen. Het zijn de verbinding tussen heiligbeen en bekken (aan de achterzijde van het bekken). Ze zorgen voor de krachtsoverdracht tussen onder- en bovenlijf (soort van scharnierpunt) en worden dus constant zwaar belast.

Oorzaak

Normaal is het SI gewricht zeer stug (maar maximaal 3 graden draai beweeglijkheid) en geeft het op deze manier stevigheid aan de wervelkolom en het bekken.

Tijdens de zwangerschap wordt onder invloed van de hormonen het SI gewricht soepeler gemaakt. Dit is functioneel om te zorgen dat je kindje door je bekken geboren kan worden. Na de zwangerschap zijn deze hormonen niet meteen uit je lijf.

Het gewricht kan te instabiel zijn en/of uit balans raken (een verschuiving van de botdelen van het SI gewricht tov elkaar).

Symptomen

• Rugpijn thv de kuiltjes in je onderrug (evt uitstralend naar bil en/of benen)
  • Pijnlijke lies
  • Spierspasme van bilspieren
  • Pijn bij lopen, zitten, opstaan, bukken, omdraaien.

Bilklachten

Anatomie

De billen zitten aan de achterzijde van het bekken en worden gevormd door verschillende spieren. Deze spieren stabiliseren het bekken en geven beweging aan de heupen.

Oorzaak bilpijn/ verhoogde spanning bilspieren

Wanneer het bekken niet in balans is, kunnen de bilspieren dusdanig aanspannen dat zij bilpijn veroorzaken. En wanneer er bekkenbodemklachten zijn kunnen de bilspieren (on)bewust compenseren.

Symptomen

• Bilpijn (eventueel met uitstraling in een been =piriformis syndroom)
  • Pijn diep in de bil.
  • Meestal geleidelijk ontstaan, soms acuut of plotseling inschiete.
  • Pijn bij zitten, liggen, opstaan, lopen, omdraaien in bed.
  • Pijn verergert evt bij draaiingen in de heup

Het piriformis syndroomis één van de meest bekende oorzaken van bilpijn. Bij het piriformis syndroom is er sprake van zenuwpijn in de bil. De bilspier (m. Piriformis) loopt van het dijbeen naar het bekken. Hetis een diepe bilspier die tegen een zenuw in de bil kan drukken.

Het piriformis syndroom is een veelgenoemde oorzaak van ischias: een uitstralende zenuwpijn in je bil of je been. Deze klachten worden ook wel eens aangezien voor een hernia. Maar dat is het dan niet.

Stuitpijn (Coccygodynie)

Anatomie

Het stuitje  (staartbeen/os coccygeus) is het botje wat helemaal onderaan de rug zit.

Dit botje zit met een klein gewrichtje vast aan het heiligbeen. Het stuitje kan heen en weer bewegen.

Symptomen

• Pijn in en/of rond de stuit, die soms uitstraald naar de zitbeenknobbels en de onderrug.
  • Niet (lang) rechtop kunnen zitten.  Pijnvrije houding zoeken (voorover of opzij).
  • Pijn tijdens fietsen en opstaan
  • Pijn bij opstaan

Oorzaak

• Val op stuit in verleden
  • Banden en spieren van het bekken of de bekkenbodem die te hard aantrekken omdat er bv een disbalans in het bekken is.
  • Bevalling, waarbij de geboorte het stuitje mogelijk is geirriteerd/verschoven.

Wanneer er pijnklachten in de stuit ontstaan dan verkrampen vaak de bekkenbodemspieren. De pijnklachten nemen toe wanneer deze verkramping langer blijft bestaan. Hierdoor kan het voorkomen dat er problemen ontstaan, bijvoorbeeld moeite met ontlasten of lage rugpijn.

Wat kunnen wij doen?

We doen eerst een intake en daarna lichamelijk onderzoek.

Bij een eventuele scheefstand van het stuitje kunnen we middels een uitwendige  pijnvrije techniek het stuitje in balans brengen. Daarnaast is het belangrijk om de omliggende structuren te controleren om recidief te voorkomen.