Oorzaken lage rugpijn

Lichamelijke gesteldheid

Je lichamelijke gesteldheid kan één van de oorzaken van lage rugpijn zijn. Lichamelijke gesteldheid heeft niet alleen te maken met je conditie, maar ook de normale beweging die je over de dag uitvoert, de kracht van je buik- en rugspieren, je BMI en roken. Deze zijn allemaal van invloed voor het ontstaan en herstel van lage rugpijn.

Iemand die regelmatig sport en in conditie is, is minder kwetsbaar voor het ontwikkelen van lage rugpijn.

Beweeggedrag

Wanneer je te weinig beweegt of juist teveel kan dit zorgen voor een verstoorde balans. Bij een verstoord beweeggedrag kan dit zorgen voor een onderprikkelt of overprikkelt lichaam.

Dagelijks werk

Het uitvoeren van bepaalde handelingen geeft een vergrote kans op lage rugpijn. Veel herhalende beweging, besturen van vibrerende apparatuur of veel zitten zijn hier voorbeelden van. Een bepaalde handeling hoeft ook niet altijd bij iedereen te zorgen voor rugpijn en is per definitie altijd slecht. De combinatie met de andere factoren doet vaak de rest.

Stress

Stress kan zowel je prestaties doen verbeteren of verminderen. Het is namelijk de manier waarop je stress ervaart, interpreteert en mee omgaat of dat het een negatieve of positieve invloed heeft op je lichaam. Wanneer stress op een negatieve manier aanwezig is zal het je hartslag en ademfrequentie beïnvloeden. Allemaal factoren die zorgen voor een meer vermoeid, verzuurd en kwetsbaarder lichaam.

Lichamelijke aandoeningen

Een periode van ziekte, griep of koorts maakt je lichaam gevoeliger en kwetsbaarder. Bij ziekte ben je vaak vermoeid. Je lichaam heeft alle energie nodig om je te laten herstellen.

De periode erna kan het lichaam nog tijd nodig hebben om je energie voorraden volledig bij te vullen.

Op dat moment ga je makkelijk over je eigen grenzen heen en ben je enorm kwetsbaar.